Логістика в умовах сьогодення: складові успіху, виклики та ризики

29.12.2023

Українська галузь логістики переживає складний період, що, разом з тим, не заважає їй розвиватися. Перебудовуються логістичні ланцюги та знаходяться альтернативні варіанти доставки, навіть з огляду на те, що інфраструктура перебуває під частими атаками ворога, морські шляхи та кордони частково блокуються. Втім, як казав відомий філософ: "Все, що нас не вбиває — робить нас сильнішими", спільнота транспортно-експедиторської сфери стає ще більш міцною, згуртованою та професійною. В таких умовах потрібна постійна адаптація до нових викликів. Але це, своєю чергою, вимагає комплексних, системних та інноваційних рішень рівні аналізу ситуації, управління персоналом, глибинної аналітики клієнтських потреб та цифровізації.  

Цифровізація в логістиці

Цифровізація займає важливе місце у розвитку галузі транспорту та логістики. Незважаючи на те, що ця галузь традиційно повільніше адаптується до інновацій, тема діджиталізації набула актуальності ще до війни. Вона залишається в тренді й нині, особливо у контексті автоматизації бізнес-процесів, впровадження електронного документообігу та застосування технологій штучного інтелекту. Серед переваг цифровізації:

  • Можливість автоматизувати взаємодію всередині компанії, давши можливість працівникам концентруватися довкола більш складних та актуальних для розвитку підприємства задач. Це звільняє фокус уваги від акцентів на рутині та тим самим економить чимало часу.
  • Мінімізація помилок. Візьмемо до прикладу використання готових ІТ-інструментів, які покликані сприяти ефективному оформленню документів або складанню маршрутів. Це не лише економить час та сили команди, а й мінімізує вплив людського фактору та можливі помилки.
  • Швидка передача потрібної документації як клієнтам, так і контрагентам коштом автоматизації документообігу. Це великою мірою спрощує та пришвидшує документообіг та взагалі функціонування ланцюга постачань.

Особливу увагу заслуговує використання штучного інтелекту (ШІ) у логістиці. Він ідеально підходить для цієї сфери через її складні та розгалужені мережі. ШІ має здатність аналізувати великі масиви даних, що дозволяє прогнозувати майбутні потреби у виробництві та транспортуванні. Це сприяє більш ефективному використанню ресурсів, зменшуючи витрати та підвищуючи продуктивність. Крім того, ШІ може виявляти потенційні затримки у доставці, аналізуючи причини та можливі наслідки, та пропонувати альтернативні маршрути та методи доставки. Завдяки цим можливостям, все більше задач у логістичних процесах будуть делегуватися цифровим системам, що самонавчаються.

Логістика "під ключ"

На сьогодні пропонувати клієнтам просто розрізнені послуги, формат яких не адаптується до викликів часу, є програшною стратегією. Потрібна глибинна аналітика не тільки потреб споживача логістичних послуг, а і середовища в якому вони виконують свої договірні зобов’язання. І вже на основі цього — розробляється комплексний продукт, який допомагає "закрити" потребу “під ключ” ще й з урахуванням можливих ризиків та декількох сценаріїв розвитку подій. Причому, доволі значущим є те, аби такий гнучкий та системний підхід не створював надмірних витрат у вартості перевезень, оскільки такий ризик поставив би під сумнів фінансову доцільність для клієнта.

Наприклад у нас був кейс, коли вантажі перевозилися залізницею до Рені або Ізмаїла, де далі повинні були перевантажуватися на баржі та відправлятися на рейд порту Констанца, де б здійснювалося перевантаження з судна на судно (ship-to-ship). Але не так сталося, як гадалося — через велике накопичення барж відбулося підвищення ставок фрахту та оптимальним рішенням було перевантаження партії на автівки для доставки у порт Констанца. І ключове у такому — бути готовими до такого розвитку подій, бо такий сценарій був прорахований і попередньо також надавався клієнту як альтернативний.

Кадри вирішують все

І цей принцип — не просто гучне гасло, а реальна стратегія взаємодії з персоналом. Багато людей пішло на фронт захищати нашу країну, багато — виїхало за кордон, і на ринку праці це дуже відчувається. Але, люди, які залишилися під час війни працювати у критично важливий галузі, потребують належної підтримки, соціальних гарантій, навчання актуальним знанням.

Приміром, великим має попит на сьогодні методологія Lean, котра дає можливість доносити до клієнтів цінність продукту та безперервно поліпшувати сервіс, при цьому мінімізуючи витрати. Hard skills та soft skills теж стабільно у фокусі уваги керівників та команд транспортно-експедиторських компаній. Адже перша група цих навичок допомагає утримувати та поглиблювати компетентність, а друга сприяє тому, щоб робити сервіс адаптивним до викликів та потреб клієнтів. Тому важливо, аби професійне самовдосконалення працівників відбувалося не лише шляхом самоосвіти, а й на рівні стратегічного курсу логістичної компанії. Щоб команда добре працювала, потрібно вкладатися у її компетентність.

Не менш значимими є бенефіти компанії, котрі пов’язані з медичним страхуванням. В час, коли кількість ризиків у зв’язку з війною значно зростає, місце роботи повинно бути для працівника своєрідним острівцем безпеки.

Ясна річ, повністю уникнути всіх ризиків не завжди можливо, проте, цілком реально їх мінімізувати. Ну і, крім перелічених базових потреб у безпеці, звісно, актуалізується потреба в кар’єрному рості та підвищенні кваліфікації. Якщо логістична компанія здатна забезпечити це своїм працівникам, вона має всі шанси не лише втриматися на плаву в складний час, а й масштабуватися.

 

Оригінал публікації у виданні