Зерно до Південного дешевше на 2-3$/т, ніж до Чорноморська: Укрзалізниця каже, що нема ніяких преференцій для портів.

28.04.2025

Що змінилося в тарифах «Укрзалізниці»?

«Укрзалізниця» переглянула тарифні відстані між транзитними пунктами в напрямку портів Чорноморськ і Одеса, що призвело до зростання вартості залізничних перевезень.

Раніше основний маршрут для вантажів у напрямку портів України пролягав через дільницю Помічна-Колосівка, розповідає генеральний директор «Трайгон-Експорт» (Agromino A/S) Любомир Чебан. Після його проходження потяги розділялися у напрямках портів і різниця між Південним та Чорноморськом/Одесою складала 1-1,5$. 

На початку березня 2022 року залізничний міст був підірваний, коли на Вознесенськ наступали війська рф, і всі потяги почали рухатися лише через Помічна-Подільськ, пояснює Любомир Чебан. З січня 2025 року відбудова мосту завершилася і була відкрита дільниця Помічна-Колосівка (коротка). Наразі є два шляхи доставки вантажів до портів України:

  1. Маршрутом через дільницю Помічна-Подільськ.
  2. Маршрутом через дільницю Помічна-Колосівка (саме тут знаходиться відбудований залізничний міст біля Вознесенська).

Вантажі у напрямку Чорноморська рухаються за першим маршрутом, а до порту Південний — другим, коротким. 

Відповідно це вплинуло на різницю в залізничному тарифі — 130-150 грн/т (3-3,6$/т). Інший портовий оператор у Чорноморську назвав нам різницю 2-3$/т.

Пізніше в «Укрзалізниці» повідомили, що з 5 квітня змінюється План формування поїздів до Одеського порту. Поїзди призначенням до станції Чорноморська (ТІС, ОПЗ) та Берегової курсуватимуть через Знамʼянку, Помічну і Колосівку. А до Одеса-Порт, Одеса-Пересип, Одеса-Застава І, Поромна, Ксенієве, Чорноморськ-Порт, Ізмаїл — через Знамʼянку, Помічну, Подільськ та Одеса-Застава І. 

Тобто і на Одесу вантажі почали рухатися довшим маршрутом.

Тепер різниці в тарифах між Чорноморським і Одесою немає, розповідає власник «Теус Термінал» Дмитро Казанін. Раніше перевезення до Одеського порту були дешевшими на близько 150 грн/т, зауважив він.

«З боку УЗ це логічно. До великої війни Південний мав вигідніший залізничний тарифТож зараз, коли тарифи між Чорноморськом і Одесою вирівняли, ми повернулися до довоєнної ситуації». 

Чому ж раніше бізнес не висловлював нарікань на різницю в тарифах? Дмитро Казанін пояснює: тоді дефіциту зерна, який спостерігається в цьому сезоні, не було.

А як було раніше?

До 19 березня 2024 року перевезення зерна залізницею з Південної залізниці до станцій призначення Чорноморськ-Порт експ. та Чорноморська (ТІС) розраховувалося за однаковими тарифами. Незначна різниця у відстані між цими двома станціями не впливала на вартість доставки, оскільки тарифи встановлювалися за єдиною сіткою.

Хто виступив проти?

Бізнес-спільнота, зокрема Європейська Бізнес Асоціація, закликає «Укрзалізницю» переглянути підхід до тарифікації. На думку учасників Комітету з логістики EBA, тарифи повинні формуватись з урахуванням найкоротших маршрутів, що забезпечить чесну конкуренцію та знизить витрати бізнесу.

В асоціації наголошують, що використання довших маршрутів необґрунтовано збільшує вартість доставки і може в довгостроковій перспективі вдарити по самій УЗ через втрату обсягів перевезень. Оптимізація маршрутів, навпаки, дозволила б рівномірно розподілити навантаження на мережу, підвищити її ефективність і передбачуваність, зазначають в EBA.

Окрім того, бізнес говорить, що через нову тарифну політику є ризик втрати інвестицій у порти з менш вигідною логістикою.

 

Оригінал публікації