Відродження ринку контейнерних морських перевезень в Україні

12.06.2024

Цей рік став успішним для портів України не тільки через досягнення довоєнного рівня експорту, а й з погляду на перспективи, які відкриваються завдяки відновленню контейнерних перевезень. Водночас ці процеси не такі легкі й швидкі, як може здатися, на перший погляд. 

Війна і вплив на контейнерні перевезення

До початку повномасштабної війни ринок контейнерних перевезень в Україні не займав провідні позиції, якщо порівнювати із балкерними. Так, у 2021 році морські порти обробили 12 млн тонн контейнерних вантажів. За даними АМПУ, тоді обробка контейнерів склала 1 млн 21 тис. TEU.

Зокрема, у порту Одеса перевалили 671,5 тис. ТЕU, Південному — 238,6 тис. ТЕU, Чорноморську — 112,2 тис. ТЕU. 

Такі показники спричинила пандемія, через яку закривались великі світові порти, що своєю чергою впливало на українські термінали. Окремою проблемою до війни був дефіцит контейнерів, що призвело до зростання вартості перевезень і фрахтових ставок.

З початку повномасштабної війни через блокаду портів та окупацію територій контейнерні термінали в Україні призупинили свою діяльність або переформатувалися як експортні термінали для інших видів вантажів. 

Лише через два роки, у березні 2024, у Міністерстві інфраструктури повідомили, що Україна планує відновити морські контейнерні перевезення. Тоді мова йшла про термін приблизно у місяць.

«Сподіваюся, що за два-три тижні отримаємо перші заходи», — зазначив тоді заступник міністра Юрій Васьков. 

У міністерстві додали, що усі п’ять контейнерних терміналів готові обробляти контейнери. Майже всі вони до цього були залучені до перевалки аграрної та іншої продукції. 

Перші зрушення з мертвої точки

На початку квітня на лінії, що зв’язала Чорноморськ із турецьким портом Ялова і румунською Констанцою, запрацювали два фідерні контейнеровози української компанії — T Mare і T Moon.

Так, 3 квітня саме T Mare під прапором Панами стало першим з початку війни судном з контейнерами, яке зайшло у порт Одещини. Варто зауважити, що мова йде лише про фідерне перевезення контейнерів до закордонного хабу, де їх вже вантажили на океанські контейнеровози світових ліній. 

Також 21 квітня у порт Чорноморська зайшов контейнеровоз Pros Hope і пришвартувався до причалу одного з терміналів. Згідно з даними Marine Traffic, контейнеровоз здійснив прямий рейс із китайського Чжухая.

Повернення великих гравців і великих суден в Україну 

Наприкінці травня стало відомо, що компанія Maersk запускає перший від початку повномасштабної війни контейнерний сервіс до портів Великої Одеси. 

Важливо додати, що Maersk у співпраці з українським фідерним оператором Iteris використовує судно місткістю 1100+ TEU. Мова йде про сполучення порту Чорноморськ із румунським контейнерним терміналом, який розташований у порту Констанца.

Водночас медіапростір сколихнула ще одна позитивна новина – компанія Hapag-Lloyd відновлює перевезення до та з українських портів.

На думку директора та власника транспортно-логістичної компанії TEUS Дмитра Казаніна, загалом послуга контейнерних перевезень має великий попит. Саме тому дедалі частіше лінії відкривають прямий сервіс в Україну.

«Усі хочуть везти до нас, до того ж такий варіант істотно скорочує плече автодоставки. Контейнерні перевезення морем мають багато переваг – особливо, коли йдеться про великі обсяги продукції. Очевидно, що згадані компанії відчувають економічну доцільність свого рішення. Відтак, для України це позитивний «дзвіночок» щодо пожвавлення цілого напрямку перевезень», – вважає Дмитро Казанін.

Своєю чергою вартість страхування контейнерних перевезень залишається приблизно однаковою упродовж останніх років. 

«Єдине, що є взагалі незрозумілим, це відповідь на питання, чи застраховані контейнери під час стоянки на терміналі в порту. Вантаж точно не є застрахованим, якщо клієнт його не застрахує. А що зі страхуванням обладнання, неясно. Складається так, що контейнерні лінії чомусь замовчують цю історію», – зазначає експерт. 

Повернення великих контейнеровозів до портів Одещини очікувати до кінця війни не варто. Ключовими причинами є військові ризики, а також залучення великого флоту на інших напрямках.

«По-перше, сервіс у Чорному морі, особливо – вдалині, як у нас, не є цікавим для ліній. Це тупикова гілка, а недостатність великого флоту також дається взнаки. Тож вони максимально намагаються залучити його на магістральних напрямках. Сюди в будь-якому разі ходитимуть невеликі судна. В оптимальному варіанті йдеться про транспортування вантажів з перевалкою в Середземномор’ї чи Туреччині», – додає директор TEUS. 

За його словами, також є варіант сторонніх компаній, які надаватимуть великим контейнерним лініям флот. Єдиним винятком є компанія Akkon Lines, яка упродовж повномасштабної війни ходила до Ізмаїла. 

«На сьогодні вона працює з Рибним портом. Але порт є невеликим, і вони там самі приймають рішення щодо цього сервісу. Таким чином, немає підстав чекати повернення роботи великих контейнеровозів в українських портах найближчим часом. Але невеликі судна теж виконують свою вагому роль у функціонуванні галузі логістики в Україні», — розповів Дмитро Казанін. 

Особливості логістики 

На думку експерта, тему контейнерних перевезень варто розглядати з точки погляду на особливості логістики. Зокрема, мова йде про фактори транзитного часу та вартості. 

«Важливо торкнутися питання щодо умов, за яких відновлення перевезень стане не лише реальним, а й максимально ефективним. Перевалка має відбуватися не у Румунії, а починаючи з Туреччини. Така особливість перевалки дасть нагоду отримати достатній транзитний час та зробити вартість зрозумілою. Якщо порівняти, то нині відбувається доставлення вантажів морем спочатку до румунського порту Констанца, а вже тоді – до Одеси. Економічно це не має сенсу. Якщо брати до уваги саме ціновий фактор, то відновлення контейнерних перевезень з портів Одеси – бажана та цікава для всіх перспектива», – підкреслює Дмитро Казанін. 

Водночас постає питання щодо страхування як контейнерів, так і того, що знаходиться у них всередині. 

«Це пов’язано з фактором перебування вантажів на терміналі, що несе ряд загроз у зв’язку з регулярними обстрілами портів. Тому виникає питання, на кого буде покладений обов’язок компенсувати вартість вантажу у випадку, якщо він буде пошкоджений унаслідок обстрілу», – резюмує директор логістичної компанії. 

Перші підсумки й прогнози 

Наприкінці травня стало відомо, що з початку року з порту Чорноморськ вийшли вже 10 контейнеровозів. 

Тоді голова АМПУ Юрій Литвин зазначив, що така тенденція зберігатиметься. 

«З тією динамікою, яку ми бачимо зараз, 2024 рік однозначно буде рекордним з усіх воєнних років і вийде на середній довоєнний рівень. Це буде понад 100 млн тонн на рік при сприятливій безпековій ситуації», — заявив Литвин.

Ймовірно, у портах України першими поновлять свою роботу саме великі контейнерні компанії. Наприклад, нещодавно з’явилось повідомлення, що швейцарська MSC планує у червні 2024 року відновити регулярний фідерний сервіс до портів Великої Одеси.

 

Оригінал публікації у виданні