Спецтариф на перевезення зерна від УЗ – це рятувальне коло для портів Дунаю

21.06.2024

На початку червня в інформаційному просторі з’явилися новини, які мають позитивне значення для сфери української логістики. Кабмін запровадив знижку в розмірі 30% на залізничні перевезення сільськогосподарської продукції з тих територій, де йдуть бойові дії. Визначено перелік громад, які мають право отримати знижку на перевезення.

 

Ця новина викликала жваве обговорення. Представники транспортно-логістичної компанії TEUS вже тривалий час акцентують на тому, що було б добре запровадити спеціальний тариф на перевезення зерна, щоб здешевити логістику Дунаєм. Цю думку останнім часом нерідко озвучують й інші учасники ринку. Адже логістика до портів Дунаю є дорожчою, якщо порівнювати з глибоководними портами Великої Одеси. Це не дивно, оскільки йдеться про додаткові 250 кілометрів автомобільних шляхів та 200 кілометрів залізниці від глибоководних портів. Як наслідок – логістика річкою Дунай є дорожчою, ніж глибоководними портами, як мінімум на 5 доларів за тонну.

Тож сьогодні, якщо держава зацікавлена у збереженні експортного маршруту, варто подумати про спеціальний тариф на перевезення залізницею до та з портів на річці Дунай.

Знижка в 30% на перевезення із зони бойових дій справді є суттєвою в контексті налагодження логістики з цих регіонів. Те саме можна було б сказати й про порти Дунаю, якщо на перевезення звідти вантажів зробити ідентичну знижку.


Для того, аби реалізувати ідентичне рішення по Дунаю, звідкись потрібно узяти нерозподілений прибуток, аби покрити ним знижку. Але, щоб забезпечити виконання такого рішення, його ініціатором має бути Кабмін. Однозначно, допомога цим портам буде дуже суттєвою, якщо знижку нададуть. Логістика за перевезення тонни вантажу в такому випадку здешевшає до тієї міри, що цього стане достатньо для заповнення вантажних портів Дунаю.

Чому порти Дунаю настільки важливі

Свого часу, на початку повномасштабного вторгнення, коли порти Великої Одеси були заблоковані, саме порти Дунаю взяли на себе найбільше завантаження у питанні експорту. Зокрема йдеться про транспортування вантажів до портів Констанца, Варна, Русе, Бургас, а також в ближні регіони партіями костер.

Попри те, що сьогодні порти Одеси розблоковані, збереження вантажопотоків з портів Дунаю є стратегічно важливим завданням. Це забезпечить транспортно-експедиторській галузі України більше гнучкості коштом активного використання різних логістичних маршрутів. У часі повномасштабної війни та потреби в управлінні ризиками це є дуже суттєвим фактором.
Тож, підводячи риску, дійсно можна вважати, що спеціальний тариф на логістику Дунаєм забезпечив би збереження її конкурентоздатності.

 

Оригінал публікації у виданні