Рішення УЗ щодо перестановки візків стало важливим інфоприводом осені
16.11.2023
Новина АТ “Укрзалізниця” щодо перестановки вагонів з візків однієї ширини колії на візки іншої ширини колії тільки для вагонів перевізника УЗ стала важливим інфоприводом осені. В інформаційному просторі можна побачити коментарі різних гравців ринку, і з деякими з них є доцільність погодитися. Якщо аналізувати це питання з точки зору чинного законодавства, то ми бачимо очевидну монополію. А щодо вартості – то запроваджується державний регульований тариф. Отже, УЗ надає перевагу власному рухомому складу.
Перспективи рішення
Чи позначиться така ситуація на інших гравцях ринку? Безперечно – так. Транспортно-експедиторські компанії, котрі мають власний вагонний парк, страждатимуть від подібного становища. Вони не зможуть його використовувати в таких перевезеннях, тож, взаємодіючи з УЗ, нестимуть зайві витрати.
Обґрунтовано чи ні
Якщо говорити про рівень обґрунтованості такого рішення, то тут можна дивитися з двох позицій. З точки зору самої Укрзалізниці, вона діє у власних інтересах. Однак, якщо казати з позиції інших гравців ринку, то вони потрапляють у невигідну ситуацію.
Звісно, нині в розпалі сезон перевезень. Тож бажання заробити є в усіх, і воно зрозуміле. Було б дивно, якби УЗ не прагнула скористатися власним становищем, аби отримати максимум від цього періоду. Тому залучати максимальний потенціал власних зерновозів задля отримання прибутку є логічним. Та витісняти чи ігнорувати той факт, що інші учасники ринку потрапляють у програшну позицію, не варто.
Про наслідки для перевізників
Отже, при застосуванні вагонів власності перевізника на транспортно-експедиторські компанії лягає не тільки підвищений тариф за перевезення вантажу, а й додаткові збори, такі як користування вагонами перевізника, плата за знаходження вагонів за межами України тощо. Фінальна вартість, яка складається з багатьох ставок, стає очевидно завищеною. Раніше ця сума була фіксованою й прозорою.
Таким чином, якщо підсумовувати, рішення АТ “Укрзалізниця” щодо перестановки з візків однієї ширини колії на візки іншої ширини колії тільки для вагонів перевізника, УЗ створить певний дисбаланс на ринку, де одні його учасники опиняться в гіршому становищі, ніж інший учасник, який є «гігантом». Чи доцільно робить Укрзалізниця цим своїм рішенням? Так, але винятково для себе. Іншим учасникам галузі доведеться приймати задані нею правила гри та адаптувати до них свою діяльність. Втім, їх робота, ясна річ, не зупиниться.