Профіцит вагонів і криза ставок. Як стабілізувати ринок.

17.06.2025

Поточна ситуація на ринку оренди та оперування вагонами

Ринок явно у фазі «цінового дна». По зерновозах спотові ставки скотилися до 50‑100 грн/добу – п’ятиразове падіння проти січня 2024 р. Це нижче навіть «технічної собівартості» (100‑150 грн/добу без обслуговування боргу), тож частина власників вже працює у від’ємній маржі. Для державних вагонів УЗ формальні тарифи тримаються суттєво вищими (403 грн/добу по хоперу, 1 100 грн по піввагону), але на практиці попит зміщується у приватний сектор, де профіцит штовхає ціну вниз – до рівня ≈2 € на добу за окремими контрактами. Баланс порушений: надлишок 7–12 тис. зерновозів тисне на ринок, а капітальні та ремонтні витрати не скоротилися.

Водночас експлуатаційні показники Укрзалізниці покращилися: обіг хопера скоротився до 11‑12 діб, піввагона – до 7,6 доби (лютий 2024 р.). Водночас відстій зростає: у квітні 2025 р. 7–10 тис. зерновозів уже перебували у неробочому парку. Отже, формально коефіцієнт технічної готовності поліпшився, але реальна частка задіяного парку знизилась через профіцит.

Основні причини низької дохідності окремих типів вагонів

Серед основних причин низької дохідності вагонів варто виділити такі:

  1. Профіцит рухомого складу. У 2022‑2024 рр. агроперевізники активно купували вагони (у т. ч. за програмами допомоги), тоді як обсяг експортних вантажів стабілізувався або скоротився.
  2. Прискорення обігу. Менший цикл вагона означає, що при тій самій транспортній потребі тепер достатньо меншого парку.
  3. Сезонний провал попиту (березень‑червень). У найнижчі місяці ринку вистачає 12‑15 тис. зерновозів, при наявності 27 тис. придатних – надлишок очевидний.
  4. Регуляторні та логістичні фактори. Відкриття морського коридору й розвантаження західних переходів зменшили черги та попит на «запасні» вагони; аукціони УЗ залишаються волатильними, що підсилює «гойдалку» на ставках.

Профіцит вагонів – загроза для ринку

За чинними граничними строками експлуатації до 2028 р. під загрозою списання 21 тис. одиниць (понад третина парку). Поки що власники ставлять старий парк у відстій, але якщо ставки не відновляться до рівня 300‑400 грн/добу, частина вагонів піде «на метал» уже 2026‑2027 рр. Це загрожує маятниковим ефектом: нині профіцит – згодом гострий дефіцит і стрибок ставок.

Як саме профіцит вагонів вплине на ринок :

  • Оператори/власники: дефіцит обігових коштів, зриви платежів по лізингу, втрата заставної вартості рухомого складу.
  • Вантажовласники: високі ризики тарифних піків у сезон, можливі зриви логістичних ланцюгів, зростання собівартості експорту.
  • Інфраструктура: нерівномірний вантажопотік та обмежена маневрова здатність у пікові місяці.

Як стабілізувати ринок: пропозиції для держави

Задля стабілізації ринку оренди та оперування вагонами держава — зокрема Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури — має переглянути наказ № 647. Списання вагонів має базуватись на технічному стані, підтвердженому результатами об’єктивного діагностування, а не лише за віком. Крім того, варто запровадити пільгові кредитні програми для модернізації та відновлення вагонів.

 

Оригінал публікації