Чому важливий запуск перевезень залізницею через відновлений перехід із Молдовою

18.03.2023

Перший демонстраційний вантажний потяг прослідував через відновлений прикордонний перехід Березине–Басарабяска на кордоні між Україною та Молдовою ще 22 серпня 2022 року. Минуло понад 6 місяців, проте досі регулярне вантажне сполучення так і не організоване. Залізничники обох країн кажуть, що питання за прикордонними та митними органами. Бізнес же очікує якнайскорішого відкриття сполучення для скорочення за рахунок цього логістичних витрат при експорті вітчизняної продукції.

Демонстраційний перший потяг прослідував дільницею ще пів року тому

Дільницю Березине-Басарабяска після чвертьвікового занедбання українські залізничники ударними темпами відновили після початку масштабного російського вторгнення. Разом було реконструйовано понад 23 км колій, як на українській, так і на молдавській території.

Як зауважив в ході відкриття ділянки очільник транспортного відомства України Олександр Кубраков, відновлення маршруту «стало життєво необхідним на тлі постійних атак мосту через Дністровський лиман російськими окупантами».

Цей міст близько десятка разів потрапляв під ракетні удари. Внаслідок цього рух по ньому обмежували. Міст і зараз лишається вузьким місцем на шляху логістики в Одещині.

Відкриття лінії Березине–Басарабяска передусім важливе для виходу з регіону до українського порту Рені. Крім того це дає альтернативне залізничне сполучення через Молдову із портом Ізмаїл.

Нині транспортні підприємства на Дунаї отримали важливе значення, разом із додатковими обсягами вантажів внаслідок блокади українських чорноморських портів та окупації Приазов’я.

За даними Адміністрації морських портів України, порт Рені в 2022 році у 5 разів перевищив показники за обсягами вантажопереробки попереднього року. Перевалка сягнула 6,82 млн т проти 1,37 млн т у 2021 році. Через це зокрема постала проблема заторів із автотранспорту.

 

Економія на логістиці

Відновлена залізнична лінія передбачає суттєве скорочення шляху транзиту через Молдову. Оскільки транзитний тариф, що є традиційним, суттєво вищий за внутрішні розцінки на перевезення, то це відкриває можливість зниження логістичних витрат. У нинішніх умовах це важливо, в першу чергу, для українських експортерів.

Шлях від Басарабяски до дунайських портів значно коротший за маршрут від північного переходу Сокиряни- Окниця.

За оцінками бізнесу, нове регулярне сполучення може скоротити вартість перевезень на 15–25 доларів за тонну вантажу.

«Відкриття переходу може знизити вартість перевезень щонайменше на 20 доларів за тонну. Приблизно транзит по Молдові нині коштує 35 доларів/т, в той час як транспортування новим шляхом коштуватиме 15 доларів/т. Така різниця дуже підвищить попит на перевезення у цьому напрямку як клієнтів, так і самих перевізників», – прогнозує власник і директор транспортно-експедиторської компанії TEUS Дмитро Казанін.

На думку бізнесмена, відкриття регулярного сполучення по лінії через Басарабяску дасть змогу ефективніше функціонувати портам Рені та Галац.

«На даний час сплата за транзит по Молдові, щоб доставити вантаж до порту залізничним транспортом, робить логістику в даному напрямку неконкурентною порівняно з тим же портом Ізмаїл. Собівартість транзиту знизиться орієнтовно на 75 % до Рені та Галацу. Крім того, покращиться швидкість доставки вантажів», – вважає він.

Співзасновник холдингу «АгроВіста» Юрій Скічко також зауважує, що відкриття нового сполучення з Молдовою може скоротити чергу з вагонів до порту Ізмаїл.

«Сьогодні ми чуємо, що Ізмаїл має чергу по залізниці близько 20 днів. Відкриття альтернативного коридору транзитом через Молдову до порту Рені дозволило б зменшити чергу та перерозподілити вантажопотік, збільшити товарообіг, задіяти перевалку прямим/непрямим способом в портах Рені, Джурджулешти та Галац, до якого також вже відбудована широка колія», – каже бізнесмен.

На його переконання, зниження транзитних тарифів з боку Молдови могло б залучити на нову лінію транспортні потоки, за рахунок чого економіка сусідньої країни буде у виграші. Відповідно, на думку фахівця, зростанню обсягів вантажів в напрямку порту Рені могли би сприяти «перегляд і зменшення УЗ вартості вагонної складової та запровадження спеціальних тарифів з боку Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури задля підтримки розвитку такого важливого транспортного вузла для країни, особливо в умовах війни».

За словами члена правління АТ «Укрзалізниця» Вячеслава Єрьоміна, запуск нового сполучення скоротить плату за транзит «приблизно до 10 доларів за тонну із нинішніх 30». Представник УЗ також вважає існуючі ціни на транзитні перевезення територією Молдови неконкурентними.

«На фоні того, що вони (ДП «Залізниця Молдови» – ред.) отримали в перше півріччя війни вантажопотік, вони його втратили через те, що ціни, які вони мають по своїй території, неконкурентні. Поки ми не бачимо, що вони розуміють це», — сказав представник УЗ.

 

Додаткові вантажі: зерно та руда

Що стосується номенклатури вантажів, які могли б перевозитися відновленою лінією, то, за інформацією опитаних нашим виданням компаній, це зернові, метал, руда, нафтопродукти, міндобрива, сіль, а також вантажі у контейнерах. Власне вони вже досить активно перевантажуються у місцевих портах.

Загалом обсяги транспортування новою лінією оцінюються транспортним відомством України на рівні 10 млн т на рік.

ДП «Залізниця Молдови» (CFM) дещо скромніша в оцінках та сподівається на перевезення щодня близько 12 тис. т вантажів (понад 4 млн т на рік).

Так чи інакше це значною мірою залежатиме від пропускної спроможності порту Рені. Виданню Rail.insider поки що не вдалося отримати відповіді на запит від керівництва підприємства щодо готовності до прийняття додаткових вантажів.

Один із опитаних нами представників крупних вантажовласників повідомив, що його промислове підприємство не користується послугами порту через те, що той має малі потужності.

З іншого боку, гавань активно розвивається. Наприкінці 2022 року тут запрацював контейнерний термінал, що уже в перший місяць обробив 1,5 тис. контейнерів. Партнером проєкту виступає один із найбільших у світі транспортно-логістичних холдингів – Maersk.

Судно біля контейнерного терміналу в порту Рені

Крім того, з’явилася інформація про придбання українською компанією «Кернел» терміналу для перевалки соняшникової олії та шроту в порту Рені.

Чимала кількість транспортно-експедиторських компаній налаштована позитивно і готова запропонувати додаткові вантажі на новий маршрут після його запуску в регулярну експлуатацію.

 

Прогнози старту експлуатації

Коли саме запрацює сполучення, сказати важко.

За останньою інформацією, оголошеною в ході наради українських залізничників та вантажовідправників цього тижня, рух через перехід Березине—Басарабяска можуть відкрити 13 березня, якщо не буде заперечень з молдовської сторони та встигнуть опрацювати всі питання.

Тож дата неостаточна. Раніше передбачалося, що вантажне сполучення через перехід Березине—Басарабяска може запрацювати до кінця лютого. Проте цього не сталося.

Член правління АТ «Укрзалізниця» Вячеслав Єрьомін під час форуму Elevator-2022, що пройшов в Києві 17 лютого, повідомив, що «тривають роботи з розробки нормативної документації з боку прикордонної та митної служб». Він нагадав, що відповідне рішення ухвалене урядом України.

А саме, Кабінет Міністрів 14 лютого прийняв рішення, яким передбачено, що на території залізничної станції Березине в Одеській області буде працювати міжнародний пункт пропуску для залізничного вантажного сполучення “Серпневе-1”.

Він працюватиме як тимчасовий, але цілодобовий. Визначено, що пункт діятиме на період воєнного стану та 90 днів після його припинення або ж до запровадження спільного контролю України та Молдови на залізничній станції Басарабяска з молдавського боку кордону.

 

Порти сподівань

На мережі Укрзалізниці поки немає прямого сполучення між портами Ізмаїл та Рені

Варто додати, що окрім сполучення з портом Рені транзитом через Молдову та новий транскордонний пункт переходу, Україна також розглядає проєкт будівництва залізничної лінії від Ізмаїла. Про це розповідав Олександр Кубраков під час виступу на Конференції з питань відновлення України у швейцарському місті Лугано у липні минулого року. Він презентував комплексну програму з розбудови річкових вантажних перевезень Дунаєм, що містить, зокрема, роботи з днопоглиблення, оновлення флоту і будівництва залізничної лінії, та потребує 200 млн доларів інвестицій.

Чималі роботи із залученням європейських коштів щодо оновлення залізничної інфраструктури до станції Басарабяска вже активно проводить залізниця Молдови. Йдеться про ремонт дільниці Бендери—Басарабяска—Етулія—Джурджулешти. Передбачений капітальний ремонт майже 80 км і поточний ремонт приблизно 153 км колії.

Прискоренню реалізації проєкту приділяється чимала увага. Це може свідчити, зокрема, про зацікавленість у залученні українських вантажів до молдавського порту «Джурджулешти». Цей порт склав суттєву конкуренцію Рені після того, як був збудований у 2006 році на прибережній земельній ділянці Дунаю, отриманій Молдовою від України в обмін на іншу ділянку.

Українські експерти вважають, що сприяння українському транзиту з боку Молдови було б адекватною реакцією на колись схвальне рішення України щодо розбудови глибоководного порту на Дунаї.

«Свого часу Україна допомогла Молдові отримати вихід до глибокої води на Дунаї, розуміючи всі непрості складові такого рішення», – каже Юрій Скічко.

Про те, що це є вагомим аргументом у переговорах із представниками сусідньої країни, каже і президент «Української зернової асоціації» Микола Горбачьов. «Свого часу Україна допомогла Молдові стати морською державою, тож невже не можна домовитися?» – зауважує він.

 

Бліц-інтерв’ю 

Видання Rail.insider поставило учасникам ринку транспортних послуг та виробникам запитання стосовно відкриття пункту пропуску для вантажних поїздів Березине–Басарабяска.

  1. Чи актуально, на ваш погляд, якнайшвидше відкриття переходу Березине–Басарабяска для залізничних вантажних перевезень? Якщо так, то чому?
  2. Які вантажі можуть транспортуватися через цей перехід?
  3. Які обсяги вантажів на згаданий перехід готова запропонувати ваша компанія із розрахунку на місяць?
  4. Чого саме ви очікуєте від відкриття перевезень через перехід (можливо, зниження тарифів і вартості перевезення, швидкість та зручність доставки, додаткові вантажі)?
  5. Наскільки саме, за вашими розрахунками, відкриття переходу може знизити вартість перевезень на даному напрямку?

 

«АгроВіста»

  1. Так, актуально. На жаль, після тимчасової втрати під окупацією азовських портів, блокування Херсону та Миколаєва та все повільнішого з боку РФ інспектування суден на «зерновому коридорі», експортні можливості України все ще недостатні. Ми повинні мати додаткові безпечні транспортні коридори, такі як Березине–Басарабяска–Рені– Джурджулешти–Галац. Це ще один транспортний мультимодальний хаб.
  2. Це можуть бути як зернові, так і олійні, продукти їхньої переробки, метал, руда, нафтопродукти, міндобрива та інші товари в бік експорту та імпорту.
  3. Тут скоріше питання, скільки порт може прийняти на місяць із залізниці. Питання також у вартості доставки через транзитну територію.
  4. Перш за все, це додаткові вантажні перевезення та розвантаження Ізмаїльської дільниці залізниці, автодороги Одеса–Рені–Галац, розвиток економіки Бессарабії, більша пропозиція доставки та перевалки, вихід на зовнішні ринки та зменшення витрат на логістику.
  5. Сьогодні доїхати до Рені можна, перетинаючи кордон на півночі Молдови біля Могилів-Подільского та потім транзитом по всій Молдові. По ділянці через Березине–Бесарабяска маршрут територією Молдови зменшиться не менш ніж втричі. Та ми повинні порівнювати вартість перевезення в Рені, в перше чергу, з доставкою до Ізмаїлу. Тож для додаткової привабливості необхідне зниження тарифів по території Молдови. Для цього українській стороні треба це економічно обґрунтувати – показати обсяги перевезень та розрахунковий фінансовий результат.

 

TEUS

  1. Відновлення руху між Арцизом та Басарабською дільницею має важливі економічні та геополітичні перспективи. Це найзручніша залізнична лінія в сторону порту Рені, що скорочує до мінімуму рух поїздів територією Молдови. Також дає можливість розвитку відправок вантажів на Румунію та Болгарію альтернативним шляхом, дає можливість працювати залізничному сполученню з портом Ізмаїл у випадку зупинки логістики через Білгород-Дністровський міст.
  2. Зернові та олійні, генеральні вантажні на експорт, а також сіль, добрива, дизель в імпортному напрямку.
  3. Орієнтовно 5–10 тис. т імпортного напрямку та близько 10 тис. т експортного. Все залежить від багатьох факторів, які впливатимуть на ці обсяги.
  4. Всі ми в очікуванні відкриття колії до Басарабяски, що дає змогу ефективніше функціонувати портам Рені та Галац. На даний час для того, щоб доставити вантаж до цих портів залізничним транспортом, потрібно заплатити високий транзитний тариф за проїзд по значній частині території Молдови, що робить логістику в даному напрямку неконкурентною порівняно з тим же портом Ізмаїл. Із відкриттям нового сполучення собівартість транзиту до Рені та Галацу знизиться орієнтовно на 75 %. До того ж покращиться швидкість доставки вантажів.
  5. Відкриття переходу може знизити вартість перевезень щонайменше на 20 доларів за тонну. Приблизно транзит по Молдові нині коштує 35 доларів/т, в той час як транспортування новим шляхом коштуватиме 15 доларів/т. Така різниця дуже сильно підвищить попит на перевезення у цьому напрямку як клієнтів, так і самих перевізників.

 

«Агропросперіс»

  1. Наразі ні. На сьогодні вузьким місцем є міст біля Білгород-Дністровського. Після рішення питання по збільшенню його пропускної спроможності запуск даного сполучення буде актуальним лише за умови відсутності «зернового коридору».
  2. Будь-які вантажі, в тому числі 40- та 20-футові контейнери.
  3. Ми не плануємо використовувати даний напрямок.
  4. Зниження тарифів та зручність доставки до Рені.
  5. Від 15 до 25 доларів за тонну.